Športovanie v mínusových teplotách

Niektorí športovci sa v tento čas odoberajú k „zimnému spánku“, čo je samozrejme veľká škoda. Športovaním v zime sa dá budovať dobrá obranyschopnosť, ale azda najdôležitejšia zásada pre športovanie v chladnom zimnom prostredí je – v žiadnom prípade sa nesnažiť natrénovať rýchlosť. V zime sa väčšinou športuje len voľným tempom do 75 percent maximálnej tepovej frekvencie, pokiaľ nepoužívame sporttester, tak takej, aby sme boli schopní normálne hovoriť.

Behanie a šport do -10°C by mali byť úplne bezproblémové, športovanie v mrazoch pod -15°C už môže byť problém pre stuhnutosť a strnulosť svalov, až bolesti kĺbov po prechladnutí, zhoršenú koordináciu pohybu, obmedzený rozsah pohybu spôsobený oblečením a mrazivý vzduch, ktorý vdychujeme. V mrazoch dosť často strácame schopnosť dýchať nosom, lebo ten sa v dôsledku uvoľňovania sekrétu (nádchy) stáva nepriechodným, a tak dýchame ústami priamo ten mrazivý vzduch do priedušiek a pľúc. Hrozí potom väčšia možnosť prechladnutia než inokedy. Na vzniku ťažkostí má vplyv aj dnešný spôsob života, kedy si pre organizmus vytvárame akúsi neprirodzenú mikroklímu, kde máme stabilnú teplotu, vlhkosť, svetlo. Kedysi ľudia väčšinu času trávili vonku, dnes je to v uzavretých priestoroch. Naše obranné mechanizmy zleniveli, pretože ich nevyužívame, a telo to, čo nepotrebuje, jednoducho odstaví. Prejavy chladovej alergie sú podobné ako pri iných typoch alergií. Často sa prejavuje napr. výsevom drobných svrbivých vyrážok na koži – tzv. žihľavka, sčervenanie kože či opuchy. Objavujú sa najmä na miestach, kde je koža nezakrytá odevom. Veľakrát býva prvým príznakom suchá praskajúca pokožka rúk v chladnejších mesiacoch, no málokto si to dá do súvisu práve s chladovou alergiou. V niektorých prípadoch dokonca môže dôjsť k strate citlivosti v prstoch a k ich tupej bolesti. Ďalšími prejavmi bývajú slzenie, pálenie sliznice, upchaný nos, kýchanie a dráždivý kašeľ až dušnosť. Pri liečbe chladovej alergie používame antihistaminiká – protialergické lieky, prípadne antileukotriény. Pri dýchacích problémoch sa podávajú spreje na uvoľnenie priedušiek, prípadne protizápalová inhalačná liečba. Pri kožných problémoch sa používajú aj lokálne masti proti svrbeniu a zápalu, tiež masti proti nadmernému vysušovaniu kože a podobne.
Pri športovaní je dôležité sa dobre obliecť, prvá vrstva oblečenia na tele musí byť z funkčného materiálu, aby bol zaručený odvod potu z tela do vyšších vrstiev.
Veľmi nešťastné riešenie je bavlnené tričko, ktoré pot absorbuje do seba a studí vás. Nikdy si netreba zabudnúť vziať čapicu, je dokázané, že práve hlavou uniká z tela najviac tepla. Výborné je dať si kuklu, inšpiráciou
nám môžu byť polárni bádatelia. Keď sa na nich pozrieme, vidíme im len oči. Po športovaní je nutné sa okamžite prezliecť do suchého.
KATARÍNA BERGENDIOVÁ
POZNÁMKA: Autorka bola lekárka slovenských výprav na OH 2004 v Aténach, OH 2008 v Pekingu a ZOH 2010 vo Vancouvri.